tirsdag den 3. februar 2009

Diagnose eller ikke-diagnose

Kort før jul kontaktede jeg min praktiserende læge, da jeg i flere år har haft perioder med diarre, oppustedhed og træthed.
Min mor har Mb. Crohn som er en kronisk tarmsygdom der kan give samme sygdomsbillede. Jeg tror det er, derfor jeg var tøvende ved at gå til læge. Jeg var bange for jeg skulle det samme igennem. Men efter fødslen af min yngste datter i Dec ‘07 blev symptomerne kraftigere, og optrådte med kortere og kortere interval og begyndt også at have mavesmerte nogle morgener og aftner. Nu var det altså tid at få taget tyren ved hornene og gå til lægen. Alle blodprøver var normale, også dem for Mb. Crohn, dog var der lige den ene prøve (gliadin) som var forhøjet og min læge henviste mig til videre undersøgelse.
Torsdag den 29 jan. var jeg til en gastroskopi og fik taget biopsier for med 100 % sikkerhed at be-eller afkræfte om jeg har gluten allergi.
Lægen på sygehuset mente at når én prøve var forhøjet så var det glutenintolerance og han sagde, at jeg om to uger ville få et brev der bekræftede dette, samt en henvisning til en diætist. Så nu er det bare at gå og vente på det bliver den 12-13 feb. Så jeg kan få det ud af hoved og ordentlig i gang men et nyt liv uden gluten, for der er stadig en chance/risiko for det ikke er det men måske noget andet. Men den glutenfrie diæt er jeg allerede startet på, på opfordring af lægen på sygehuset.

Ingen kommentarer: